maandag 9 augustus 2010

Free motion...

Heb me de afgelopen dagen voor het eerst eens gewaagd aan
het zgn. free-motion quilten van het goede-doel-quiltje.
Ik had al wel eens gemeanderd, maar zo'n doorlopend motief
is toch wel heel andere koek! Had het dus zwaar onderschat!
Ben begonnen met het op papier tekenen van een naar mijn
idee redelijk makkelijk, aansluitend patroon: een dubbel hart,
telkens met het volgende hart verbonden door enkele krullen.
Dus: machine ingesteld met verzonken transporteur, lagere
steekspanning, stopvoetje en rose quiltgaren en daarna de
anti-slip-handschoentjes aangedaan (in dit geval de paard-
rijhandschoentjes met antislip-nopjes van DD2, een echte
aanrader en heel goedkoop!)
En toen, na eerst op een oefenlapje te hebben geprobeerd,
free-motion gequilt voor een uurtje of 10 (kan ook iets meer
zijn, niet helemaal bijgehouden). Ik dacht, dat dit sneller
zou gaan voor een quiltje van 90 x 110...
Natuurlijk kunnen niet alle harten helemaal hetzelfde zijn
(je quilt nog steeds met de hand, nietwaar, maar dan met
hulp van je machine...), maar ik ben niet ontevreden over
het resultaat. Zal het beslist wel vaker doen, maar ik wil
hierin ook nog wel eens een cursus volgen. Dit is het
geworden:


En, vooruit dan maar, ook nog een close-up:


Nu alleen de binding nog...

Geen opmerkingen: