woensdag 25 september 2013

Toffe peertjes en andere toffe dingen

Heerlijk, Herfst! Als ik zo eens rondsnuffel op de diverse blogs, krijg
ik sterk de indruk, dat het met stip het favoriete jaargetijde is, zeker
van quilters. En dat kan ik me goed voorstellen: de avonden worden
weer langer, minder tijd wordt buiten doorgebracht, dus er is weer meer
tijd om binnen gezellig te handwerken.
Om helemaal in de sfeer van de herfst te komen, maakte ik deze toffe
peertjes, volgens een pakketje van Atelier Bep :


Prachtige, zachte ruitstofjes in echte herfstkleurtjes. Binnen staan ze erg
mooi in mijn gietijzeren schaal op de tafel:


Het echte herfst-gevoel krijg ik vooral, wanneer ik in en om het huis
de pompoenen weer neerzet:


De linkse, die gelige, hier op de foto kreeg ik cadeau van iemand, met
de stellige bewering, dat hij eetbaar is... Dat ga ik volgende week eens
even uitproberen, vooral nu ik van haar een makkelijk, maar heel erg
lekker recept kreeg voor pompoensoep.


Met de fijne, droge dagen, die we dit weekend hadden, is het nog goed
vertoeven op dit plekje buiten:


Al is er een gezinslid, dat nota bene ook nog een warm jasje van zichzelf
heeft, dat toch bij voorkeur al de warmte binnenshuis opzoekt:


Maar waar ik een warm gevoel van kreeg, dat waren jullie lieve reacties
op mijn vorige blogpost, over de bee's en vooral het ontbreken ervan in
mijn regio. Ik kreeg verschillende uitnodigingen om een bee bij te wonen,
en dat vond ik echt superlief! Ik bedoelde echter (en daar ben ik misschien
niet zo duidelijk in geweest) een bee-met-een-bepaald thema, uitgaande van
een winkel, waarbij gezamenlijk aan een bepaald project wordt gewerkt) en
wat hier in deze regio veel minder gebeurt dan in het oosten van het land...

Nu ik weer meer binnenshuis bezig ben (en het babydekentje helemaal
klaar is, waarvan binnenkort foto!!!), ben ik weer volop bezig, en als
eerste heb ik dit toffe tooltje getest, dat te koop is bij Petra Prins.
Normaal gesproken ben ik niet zo van de tooltjes en gadgets, maar deze
is echt een aanrader:


Het ziet eruit als een radeerwieltje, maar dan met een glad wieltje, en het
gebruik is ongeveer zoals een Hera-marker, maar dan veel wendbaarder
en met veel scherpere afdrukken (wel te gebruiken op een zachte, maar
niet te zachte, ondergrond; ik gebruik de strijkhelft van mijn Omnigrid
map). Je kunt er dus quiltlijnen mee aanbrengen (rasteren), maar het is
ook makkelijk bij het appliceren, van bijvoorbeeld een blaadje.
Als je aan de verkeerde kant van het patroondeeltje het freezerpaper
om-rilt met het wieltje, valt de stof als vanzelf naar achteren en krijg
je een mooi, scherp lijnte, waarlangs (na verwijderen van het freezer-
paper), het makkelijk needleturn appliceren is.


Op het blog van Gerda staat een heel duidelijke, goede uitleg van de
gebruiksmogelijkheden, ook voor English paperpiecing (even naar
beneden scrollen voor de post van 16 september).
En waar ik het verder voor gebruik? Voor het maken van smalle biesjes:
ik "ril" nu de lijntjes, waarop ik mijn biesjes naar binnen vouw en rijg
ze daarna. Op deze manier hoef ik niet meer te strijken en dat scheelt
pijnlijke vingers!


Iedereen nog een heerlijke herfst-week gewenst (en voor degenen, die
ernaar informeerden: het is vandaag nog precies 13 dagen tot de
"uitgerekende datum"...).

18 opmerkingen:

Romelia's Cottage zei

Heel veel sterkte met wachten op je kleinzoon. Een spannende tijd. Ligt zijn gehaakte dekentje al klaar?

Lieve groet, Wendy

Annelein zei

Je peertjes zijn lief! Hier neem ik me elk jaar voor om ze te maken en telkens gaat de herfst voorbij zonder...

En nu met al die borduurwerkjes zal het er ook wel niet van komen... Maar ze blijven reuze leuk!!!

Sis Voorn zei

Hah, jij hebt het tooltje dus al getest.... Mij lijkt het wel wat...
Ga het zeker eens uitproberen...
Bedankt voor je uitleg !

Monica zei

Schattig die peertjes. En ik las al eerder over dat wieltje, ga ik binnenkort echt ook eens aanschaffen. Sterkte met het wachten op de baby.
(wanneer is overigens jouw cursus bij Ted?)

Yvonne zei

Spannende dagen worden het Ageeth, heerlijk vooruitzicht. Ja en dan al die leuke herfstige dingen die je laat zien, enig stuk voor stuk, ook dat plekje buiten, zo rek je de zomer nog even. Handig apparaatje laat je zien, had het nog nooit eerder gezien.

Rennie zei

Hai Ageeth. Dat wieltje heb ik al enige tijd in gebruik en het werkt inderdaad heerlijk. Spannende tijd voor je. Je zult er best naar uitzien. Wist je trouwens dat de Bee's bij De Quilthoeve weer begonnen zijn.

Else zei

Oh 13 dagen dat schiet al op! Je hebt een heerlijk plekje buiten en binnen verveel jij je ook niet samen met die kleine harige deugniet, helemaal in de applidingest heerlijk. Tot de volgende keer, knuffel van mij

sylvia zei

heerlijk, dat aftellen, maar ook spannend!!!
dus ik moet toch ook maar aan het tooltje???
liefs, Syl

ineke zei

Schattig je peertjes. Spannende tijden voor je, maar een heerlijk vooruitzicht. Kan je de tijd lekker opvullen met je appliceren. Fijne avond ineke

Ineke zei

Dat is i.d.d. een erg handige tool. Had het laatst al gelezen op de blog van Gerda.

Groetjes, Ineke

Marijke zei

Meis wat een geweldige landelijke peren en pompoensoep zou het graag eens proeven, ben benieuwd hoe jij het vind!
groetjes van Marijke

Debby zei

Ik wil morgen les met dat handige dingetje!

Groetjes Debby

carina zei

Ben natuurlijk altijd in voor tuin pictures! Vind je overkapping en je stoelen en tafel erg leuk. Kan me voorstellen dat je daar echt graag zit. Ziet er heel gezellig uit. Ik heb me laten vertellen dat pompoenen altijd eetbaar zijn maar kalabassen niet. Zalig pompoensoep! Leuk je uitleg over dat radeer of groeven maker :) apparaatje had er ook al over gelezen en zie er steeds meer voordelen in. Dus ..... :) een fijne dag

Tilly zei

Wat een handig tooltje, moet er ook maar eens over nadenken. Je peertjes zien er tof uit en de pompoenen geven weer een herfst uitstraling heerlijk.
Sterkte met het wachten op je nieuwe kleinkind. groetjes Tilly

Phebe and Jane zei

Van mij mag het nog wel even (na)zomeren hoor.
Ik ben benieuwd naar je dekentje. Ik heb de mijne ook weer tevoorschijn gehaald.
Groetjes,
Marian

Patricia zei

Dat zijn zeker toffe peren , ze staan leuk daar.
Spannend hoor, nog maar 13 dagen.

Groetjes Patricia

quilting Jeannet zei

Hee, ik had door alle drukte je blogje zomaar gemist Ageeth, leuk die peertjes, en wat een reuzehandig tooltje heb je daar gescoord.

Phyllis zei

Ik vind het zo knap als mensen wat hebben met de herfst.... ik vind de kleuren wel prachtig, en het eten dat erbij hoort, maar het is de voorbode van de winter waar ik zo'n hekel aan heb..... Je peertjes en pompoenen zien er in ieder geval heel gezellig uit net als jullie buiten, daar is het vast goed toeven. Het tooltje gebruik ik ook, vind het soms erg handig.