dinsdag 28 juli 2015

Top van de Mountmellick is (eindelijk) helemaal klaar!!!

Na er anderhalf jaar aan gewerkt te hebben, ben ik zo blij om nu te
kunnen melden, dat de top van de "Mountmellick", de mysterie-quilt
van Di Ford, eindelijk helemaal klaar is!!!


Eigenlijk is ze al een paar weken af, maar het was heel moeilijk om
haar in zijn geheel op de foto te krijgen, en ook de juiste belichting
was erg moeilijk met het druilerige, sombere weer van de laatste tijd.
Buiten vond ik ook een behoorlijk risico, met gevaar van wegwaaien.
Dus excuses voor de niet heel erg goede foto's, maar ik wilde het zo
graag laten zien nu; een betere foto volgt nog als het heel binnenkort
weer lekker zonnig wordt.
Foto hierboven is genomen met hulp van mijn jongste dochter, en dat
valt niet mee als je maar zo'n 1.48 cm groot bent...
Hieronder nogmaals, maar dan liggend:


Wat een mega-klus is het geweest, deze quilt, waarvan ik natuurlijk van
tevoren niet wist, hoe zij ging worden. En omdat ik een mysterie pas een
echte mysterie vind, als ook de gebruikte stoffen een verrassing zijn, was
ook de kleur tot op het laatst een vaag gegeven. Maar uiteindelijk vind
ik haar echt bijzonder mooi geworden en is het een quilt, die ik zelf ook
zou hebben uitgezocht om te maken (op een paar kleine stofdetails na dan;
ik zou er bijvoorbeeld nooit meer de "wovens" in gebruiken, die zo enorm
irritant rafelen...).

Deze quilt was ook een quilt van twee "eerste keren", namelijk het
broderie-perse en het paperpiecen.
Het broderie-perse begon al direct bij het middenblok, en ik heb er
veel aandacht en tijd in gestopt om het zo mooi mogelijk te krijgen,
ook, omdat de stof van ondergrond en applicaties niet exact dezelfde
kleur had (wat essentieel is voor deze techniek), en omdat de
stof voor de applicaties best wel los geweven was en gemakkelijk
rafelde. Maar ik ben tevreden over het resultaat, en om het wat
persoonlijker te maken, stopte ik mijn boeketje in een ander vaasje,
dat ik zelf ontwierp.


Toen er in deel 3 opnieuw heel veel broderie-perse om de hoek kwam
kijken, met applicaties, die allemaal uit 3 delen zijn opgebouwd, heb ik
bijna het bijltje erbij neergegooid, want er kwam voor mijn gevoel geen eind
aan het werk. Om het wat afwisselender te maken, is er geen enkel bloemetje
hetzelfde; dat zorgt er bij mij voor, dat ik mijn interesse niet verlies.


Omdat ik het erg leuk vind om rondjes te appliceren, heb ik in deel 5 tussen
de "blaadjes" allemaal opgevulde nopjes toegevoegd, waardoor de quilt
ook meer "van mij" werd. Bovendien vind ik dit veel mooier dan het
oorspronkelijke plan, dat de blaadjes los van elkaar werden geappliceerd.
En de stof, die gebruikt werd voor het middenblok en het broderie-perse
komt hierin dan ook weer terug. Veel werk, maar hier ben ik bijzonder blij
mee.

In het bijna-laatste deel kwam die andere voor mij nieuwe techniek aan bod,
het paperpiecen. Nou, eerlijk is eerlijk, dat vind ik dus echt niet leuk! Eindeloos
heb ik papiertjes omgeregen en een volgende keer doe ik het zeker zonder
die papiertjes (als er al een volgende keer komt...). En hoe mooi ik medaillon-
quilts ook vind, het nadeel is natuurlijk, dat die buitenste randen zo lang zijn...
Ook hier heb ik weer 36 verschillende sterretjes gemaakt, gewoon om me
niet te gaan vervelen.


Uiteindelijk toegekomen aan de allerlaatste rand, liep ik tegen een enorm
probleem aan. In het instructiefilmpje met Di Ford op de website van Quiltmania
is Di heerlijk aan het schuiven met de stof voor de borders om tot een mooie,
symmetrische verdeling te komen, met vooral een mooi, zwart motief op de
hoeken. Probleem hier was alleen, dat er weinig te schuiven viel, want dat
liet de lengte van de stof gewoon niet toe. Hoe ik ook schoof, herschoof, her-
schikte en her-berekende, ik eindigde altijd met 3 mooie, overlopende hoeken,
maar met een vierde hoek, die er echt niet bij paste.
Maar toen kwam ik op de Singertjesdag bij Atelier Bep mijn "reddende engel"
tegen in de persoon van een heel lieve medequiltster, die deze quilt ook had
gemaakt, haar randstof niet had gebruikt, en hem mij heel gul toestuurde.
Bedankt lieve J.B.; zonder jou zou mijn Mountmellick er heel anders hebben
uitgezien!
Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen met de hoeken:


Nu rest mij "alleen nog" het quilten, en de motieven en patronen, die ik
daarvoor wil gebruiken, heb ik al helemaal in mijn hoofd zitten.
Maar toch zal de Mountmellick nog moeten wachten, totdat ze gequilt
wordt, want ik wil deze quilt absoluut op mijn grote frame quilten.
Ik vind het echt een quilt "voor-aan-de-muur" en met zijn intensieve
applicatiewerk en alle andere kleine deeltjes, wil ik, dat de spanning
heel goed blijft tijdens het quilten, en dat het zo min mogelijk intrekt,
en dat gaat het beste op het frame. Maar het frame is nog bezet door
mijn "oefenlapje", dus de komende tijd ga ik wat meer tijd besteden
aan het quilten hiervan!

Ik kan concluderen, dat het veel werk was, het soms niet meeviel, maar
dat ik er geen spijt van heb en het zo weer zou doen, deze Mysteriequilt!
Lieve Di Ford, heel erg bedankt voor dit prachtige project, en wat een
verademing om te werken met maten, die echt perfect kloppen!!!

maandag 20 juli 2015

Verwaarloosd...

Heel erg verwaarloosd heb ik mijn blog de afgelopen tijd, en ook het
lezen van en reageren op andere blogs heb ik maar heel beperkt gedaan.
Maar het is de hoogste tijd om de draad (en de naald!) weer op te pakken!

Eerst was er het klussen in het nieuwe huis van mijn jongste dochter, en
haar verhuizing, die gelukkig net voordat het een paar weken geleden zo
tropisch heet werd, achter de rug was. Het is een prachtig huisje geworden
en ik zal haar eens vragen of ik er een paar foto's van mag plaatsen.
Ik kan slecht tegen de warmte, en heb nauwelijks iets gedaan in die tijd,
maar de Jane Austen-quilt, met haar makkelijke diamanten en sashings
is er wel bij gevaren. Een heerlijk werkje voor in de schaduw, en er zijn
dan ook weer flink wat stukken aan de lange, schuine stroken genaaid.
Sommige ervan hebben hun maximale lengte al bereikt!


Wat ik zeker niet heb verwaarloosd, en waar heel veel tijd in is gaan
zitten de laatste maanden, zijn dus mijn kinderen en ook het oppassen
op de kleinkindjes is gewoon door gegaan.
Kleindochter Floor wordt over 6 daagjes al weer 4 jaar oud en gaat
na de vakantie naar de basisschool, dus ik kan nog even genieten
van haar gezellige getutter hier in huis, het samen prinsessencakejes
bakken (of appeltaartjes, die eigenlijk nog veel lekkerder zijn...) en
haar o-zo-wijze opmerkingen en voortdurende gebabbel.
Een tijdje geleden haakte ik deze muis voor haar (en eigenlijk ben
ik niet zo'n haak-ster), maar Floor is er heel blij mee en heeft haar
de naam "Emma" gegeven, omdat zij dat de allermooiste naam vindt.
Ook Lotus geniet van de aanwezigheid van Floortje, en schuift vaak
aan voor de picknick:






Maar hoe gezellig ook, het gezelschap van de kleinkindjes, voor mij is
het hoog tijd om weer wat meer te gaan handwerken, want zoals ik al
eerder schreef, ik word er erg rusteloos en zelfs een tikje chagrijnig van
als ik een dag niet kan handwerken.

En wat is er heerlijker dan heel binnenkort te beginnen met een mooi,
nieuw project (en hopelijk gaat dat ook nog lukken naast de andere,
lopende projecten...). Dit lag onlangs in de brievenbus:

De nieuwe BOM van Petra Prins, "Palampore"!

Het ontwerp van deze "19th Century Sampler Quilt" is gemaakt door
de Australische Megan Carroll en het zijn afwisselend blokken met
patchwork en blokken met broderie perse, waarbij het panel uit de
serie "Palampore" van Mary Koval geheel aan flarden wordt geknipt
voor de broderie perse-onderdeeltjes. Gelukkig heb ik totaal geen last
van knipvrees.

Het mag ook weer, een nieuw project, omdat dit er toch wel erg
veelbelovend uitziet:

Maar hierover volgt heel snel en nieuwe blogpost. Beloofd!