maandag 20 maart 2017

Lesjes voor lieverds... en voor mijzelf.

Les geven.... ik word het regelmatig gevraagd, maar ik ben er niet zo van,
om heel veel verschillende redenen.
Maar... als een hele lieve schat, waarvan je nooit had verwacht, dat zij ooit
zou gaan quilten, je plotseling de vraag stelt: "Mam, waar zou ik het beste
op quiltles kunnen gaan? Niet te ver weg? Het lijkt me zo leuk...",
dan val je eerst van je stoel van verbazing, vervolgens word je er best wel
blij van (en ga je al denken aan gezamenlijke quilt-uitstapjes en gedeelde
projecten), en dan geef je natuurlijk een heel spontaan antwoord: "Bij mij,
als je dat wilt!".

Dus voor mijn jongste kind heb ik me weer eens verdiept in de beginselen
van het quilten, alhoewel... het begint met patchwork, voordat er kan
worden gequilt! Dus zitten we rond de tafel in de huiskamer, die nu even
"lesruimte" heet, en leg ik haar van alles uit over de stofjes (die Detex-
opleiding van vroeger komt ook nog van pas...), de "weving", "rek",
schering-en-inslag, en de gereedschapjes, die je nodig hebt (heel weinig!).
Daarna gaat het mes in de stof (als moeder ben je gruwelijk bang voor
die vingers, dus de rolmes-techniek was van groot belang). En dan zie
je het gebeuren! Van ingespannen snijden:
Tot heel geconcentreerd werken:
En er uiteindelijk heel vrolijk van worden:
Inmiddels zijn er al een paar lesjes gevolgd, en ik kan met blijdschap
de "geboorte" van een nieuwe, jonge quiltster melden. Ze vindt het
superleuk, en ik zelf heb er heel veel voldoening van en plezier in om het door
te geven.

Zelfs de generatie hieronder heeft inmiddels de eerste (rijg)steekjes gezet,
want toen Floortje van 5 hier een paar weekjes geleden logeerde, wilde
zij ook leren naaien. Met een echte, scherpe naald (en een vrij lange draad):

Supertrots was ze op haar zelfgemaakte, vilten tasje (en oma ook)!



Zelf ben ik ook nog niet uitgeleerd, en ik denk, dat je dat in deze uitdagende
hobby eigenlijk nooit bent. En mijn leerproces heeft vooral te maken met
het handquilten. Ik vind het nog steeds het allermoeilijkste onderdeel van
het hele gebeuren...
Geworsteld heb ik met mijn quiltsteekjes! Door mijn vaste frame wilde
ik direct in alle richtingen kunnen quilten, en dat was lastig in het begin.
Ik nam me voor om elke dag een poosje te handquilten, maar vaak kwam
het er niet van (een verbouwing, kinderopvang, puppy-opvoeding, noem
maar op, enne.... elk excuus was welkom om het eens een dagje over te
slaan, want ik vond het ook niet zo heel erg leuk). Maar sinds begin van
dit jaar is de zelfdiscipline weer helemaal terug!
De quilt, die inmiddels al een paar jaar op het frame zit, is de tweede quilt,
die ik ooit maakte, en die nu de naam "oefenquilt" heeft gekregen.
Ik leer er enorm veel van! Met een contrasterende kleur garen (dan zie je
elk fout steekje!), langs applicaties, in-the-ditch, door naden met die
superlastige stabstitches, een grid, langs opgevulde rondjes... alles komt
aan bod. En langzaam maar heel zeker, ga ik het zo leuk vinden, dat
lastige handquilten! Dat ik mijn eerste quilts ooit zonder enige moeite
gewoon met de machine quiltte, is iets, waar ik me nu niets meer bij kan
voorstellen.
Dus voor iedereen, die het handquilten ook zo super-moeilijk vind: niet
opgeven, want uiteindelijk lukt het je, en geeft het zoveel voldoening!
Mijn oefenquilt wordt zeker niet de meest mooi gequilte quilt, die er is,
maar wel een heel dierbare, dat weet ik zeker!

Een tijdje terug las ik iets over steekjes-per-inch. Ik had daar nooit zo op gelet
en was al lang blij, als mijn steekjes enigszins dezelfde lengte hadden. Maar
ik heb het voor de grap eens gemeten (het gaat dus om zichtbare steekjes per
inch) en ik zit nu dus op ergens tussen de 10 en 11 zichtbare steekjes per inch,
en het schijnt, dat ik me daar helemaal niet voor hoef te schamen.
Het ging niet vanzelf, maar ik ben er zo trots op. Dus hou vol, iedereen, die
mijn blog leest, en die het ook zo moeilijk vindt: eens komt het goed!

30 opmerkingen:

BezigeBijMirjam zei

Wat heerlijk een dochter èn kleindochter die ook de naald en draad hebben ontdekt!f

Tilly zei

Wat leuk dat je de familie ook besmet hebt met het quiltjes.
Dat worden leuke uitjes.
Groetjes Tilly

conny's quilts en creaties zei

Geweldig Ageeth, om je eigen dochter het quilten te kunnen leren. En wat leuk dat je al doende op de oefenquilt steeds mooier leert handquilten, en 10 - 11 steekjes per inch dat is echt knap! Groetjes, Conny

sylvia zei

wat gezellig, he, een dochter die ook gaat patchen! Ik ken er nog eentje!! Ik was met hexagonnen bezig en Marjolein vroeg: wil je mij dat ook leren? Natuurlijk kind en ze ging die avond met een paar hexen naar huis! Ik dacht dat dat wel een kussenovertrek zou worden, maar niets is minder waar gebleken: in no time had ze een quilt van hexagonnen: lits jameaux maar!!!!! En ze patch nog steeds!

En wat kun jij fijn quilten!! Zoveel steekjes op 1 inch: je weet toch dat je een kanjer bent..;)! Tis jammer dat ik het niet meer kan, maar ach....ik verveel me niet!! Genoeg te handwerken voor mij over.
liefs uit zeer winderig Noordholland!

ps wanneer vertrek je naar Amerika??

Else zei

Wat een feest met je eigen dametjes aan de prik HEERLIJK. En dat handquilten ik vind het knap van je. Geniet ze en alvast fijne voorbereidingen voor je reisje. Dikke knuffel van mij, zwaaizwaai

Debby zei

Wat fijn dat je dochter en kleindochter ook het virus te pakken hebben! Hier in huis is er nog geen belangstelling voor, maar wie weet ooit?
En het quilten ziet er goed uit, en je weet het, ieder heeft z'n eigen steek.

quilting Jeannet zei

Ach wat superleuk dat je dochter ook besmet is geraakt Ageeth! Ja, dan kan ik me wel heel goed voorstellen dat je daar graag goed les in geeft, want dat is het eerste geleerd, en als je de dingen fout aanleert, is het wel heel jammer, dat is jou wel toevertrouwd.Leuke dochter heb je trouwens!

christine zei

Geweldig mooi vindt ik je oefenquilt en ja handquilten ik vindt het erg leuk ..Maar kan het nog niet zo netjes als bij jou maar heb er veel plezier aan OjA ik doe het in de ring

Yvonne zei

Ageeth...je bent echt te bescheiden! dat quiltwerk van je ziet er supermooi uit en 10 steekjes per inch is supergoed hoor!
En dan die dochter en kleindochter van je, hoe leuk is het als je het quilten mag doorgeven aan de volgende generatie(s).
Met zo'n juf als jij gaat dat helemaal goed komen dat weet ik zeker, ik kan me voorstellen hoe trots je bent op je meiden!

Gert zei

Wat super Ageeth, "jonge aanwas" binnen de quiltwereld, helemaal goed. Wat leuk dat je dochter de smaak te pakken krijgt. Binnenkort ook een Featherweight bij haar? ;-)
En wat je zegt: op quiltgebied is er altijd wel wat bij te leren. Zo kan ik b.v. wel handquilten, maar quilten op zo'n rek als jij hebt kan ik dan weer niet, omdat ik maar 1 kant op kan (duimquilten heb ik nog niet geleerd) Het is altijd goed om te blijven leren en vernieuwen.

Hermie zei

wat leuk dat je dochter het wil leren en helemaal fantastisch samen met je kleindochter iets maken, dat herken ik wel. veel succes met doorquilten

Heleni zei

Wat fantastisch dat je dochter ook wil quilten. En zelfs je kleindochter. Echt super. Je moeder als juf is voor haar natuurlijk helemaal het einde.
Soms zou ik willen dat ik een dochter had...een leuke kleindochter heb ik wel maar zij heeft nu andere prioriteiten. Achja, 15 en een beetje verliefd, dan heb je geen tijd meer om met oma te handwerken. Zo hoort het ook toch..!?
Jouw quiltsteekjes zijn helemaal perfect, iets minder steekjes op een inch mag ook wel hoor, omdat ze 'gewoon' mooi zijn.

Martine zei

Super als dochters belangstelling voor handwerken hebben.
Hier helaas niet maar ik vestig mijn hoop op de kleindochters.
En je quiltwerk is prachtig.
Mijn handen willen dat niet dus ik hou het maar bij grote steken.
Groetjes en veel plezier in Amerika.

Annelein zei

Jou verhaal over het handquilten geeft de burger moed...*Ü*...

En wat heerlijk om zoiets moois als quilten met je eigen dochter te mogen delen. Zo leuk om te zien dat ze ervan geniet.... en jij ook....*Ü*...

En dan zo'n lieve kleindochter die een tasje in elkaar naait... met vijf jaar... zo knap... en zo schattig...

Marja zei

Leuk dat je dochter er ook voor gevallen is!
Pfff die steekjes van jou, prachtig gewoon zeg!! Ik heb nog steeds een haat-liefde verhouding met het quilten (en dan meest haat:),
misschien ooit komt het goed maar ik vrees dat ik mijzelf er de tijd niet voor gun om het goed te leren. Denk steeds; als ik in het bejaardenhuis zit en niet meer op lapjesjacht kan zal ik 'alles' nog eens goed door gaan quilten.(haha)

Groet,

Ineke zei

Gewéldig!!!

Marry zei

Wat leuk dat je dochter wil leren quilten ! Super ! Misschien krijg ik Marieke ook nog wel eens zover, maar die is na haar opleiding Mode Maat kleding nu met een Leren tassen opleiding bezig, maar het zit er wel in het bezig zijn met stoffen dus wie weet, lijkt me zo leuk om samen iets te maken ! Leuk dat je kleinkind ook iets wilde maken, denk dat de meeste kleine kinderen dat wel willen, dat zie ik tenminste bij mijn vriendinnen ook regelmatig, die naaimachines staan echt te lonken...

Anoniem zei

Wat goed van je, dat je nu doorzet met het handquilten. Mij persoonlijk lijkt het met de machine heel moeilijk. Dan het lesgeven. Inmiddels zijn er een heleboel materialen/hulpmiddelen bij gekomen, dan toen je het zelf nog leerde, denk ik. Maar zo leuk dat je dochter en kleindochter er in geïnteresseerd zijn. Veel succes. Groetjes Wilma

Marijke zei

Wat heerlijk om de jonge meiden te zien en geweldig dat je jouw hobby kan delen.
En met de hand quilten... Ik vind het een kunst heb er de rust niet voor... en ga nog steeds uit van ieder steekje is er één, als er dan een paar mooi uitvallen is dat mooi meegenomen! Ben weer een nieuwe vingerhoed aan het uitproberen want veel passen er ondanks tussen maten niet lekker...
Ze vallen af of ze zitten te strak...
Fijne dag,
groetjes van Marijke

Rita zei

Heerlijk dat je dochter en kleindochter het virus van je hebben gekregen. Zelf patch en quilt ik met onze jongste dochter Vera en dat is zo leuk en gezellig, geniet er maar van! Gr, Rita

Marieke zei

Gezellig! Ik weet toevallig hoe leuk het is om samen met mams dezelfde hobby te hebben. Geniet er maar van! En misschien kunnen we binnenkort een moeder/dochter-bee houden ;-)

Groetjes,
Marieke

quiltsathome zei

Wat enig dat je dochter en kleindochter nu ook interesse in het quilten hebben en gezellig dat jij het hen kunt leren.
En dankjewel voor de aanmoediging om het handquilten te leren, die heb ik echt wel nodig.Ik moet nu verschillende quilts afronden en hoop daarom weer wat doorquilt-inspiratie te vinden.

ineke zei

Wat leuk om je hobby te kunnen delen met je dochter en kleindochter. Spannend hoe zich dat verder gaat ontwikkelen. En echt jouw quiltwerk is zo ontzettend mooi. Veel plezier met alles. En begrijp ik dat je naar Amerika. Naar een quiltshow? Groetjes ineke

LL-Ilse zei

Geniet van de samenwerking en het doorgeven. Ik quilt ook met mijn moeder, het zorgt voor een band, en soms voor frustratie, maar je hebt altijd iemand om op terug te vallen.

En knap dat je hebt doorgezet - ik hou van handquilten, en doe het heel veel. Maar zoals met alles, oefening baart kunst, en je kan het vast echt goed door meters te lopen. Wees terecht trots op je werk, het ziet er super uit

Phyllis zei

Een familie van quiltsters!! Wat super, dat is voor mij een slechts een droom en ik denk dat dat zo zal blijven, mijn dochter heeft helaas helemaal niets met creatief bezig zijn (behalve koken dan en dat is dan wel weer leuk en lekker) , vind het enig voor je dat je deze passie wel met dochter en kleindochter kan delen. En ja, soms gaat iets leren makkelijk, maar soms is het een kwestie van doorzetten, steeds opnieuw en niet opgeven. Dat was bij mij met het handquilten ook zo, ik kon wel huilen in het begin, ik vond dat patchen bij de beginnerscursus zo leuk en toen was het handquilten zooooo moeilijk, niks lukte. Maar ja, meters maken en het toch onder de knie krijgen, vroeger met heel veel kleine steekjes, nu de ogen niet meer zo jong zijn heb ik dat laten varen en ga ik voor nette steekjes. Je mag zeker trots zijn op je vaardigheden!

Lida zei

Ik ben al blij met één dochter die kleding naait en één die borduurt, maar hoop dat er toch ook eens een quilt wordt gemaakt door één van hen! Bij jou is het virus dus overgeslagen en wat is dat gaaf! Wat betreft je handquiltwerk, dat is al jaren prachtig dus dat zal ook op jouw frame helemaal goed komen en ik wens je dan ook heel veel plezier met alle steekjes, groetjes
Lida

Guusje, zei

Wat leuk dat je dochter het quilten ook zo leuk vindt. En ook je kleindochter ook zo leuk dat wordt straks met z'n drieen gezellig samen patchen. Wat betreft het handquilten gewoon doorgaan en blijven proberen komt vanzelf goed al vind ik dat het er al mooi uitziet.

Jane in Cumbria zei

Heerlijk om je dochter en kleindochter les te geven - heb ik ook gedaan. Verder hoeft het voor mij ook niet. En helemaal heerlijk dat ze het leuk vinden! Je hebt dan wel eer van je werk. Om over je quilten nog maar niet te spreken. Oefening baart kunst, zeggen ze, en daar ben jij dus wel het levende bewijs van!
Groetjes, Jane

Judith zei

Dat is show waardig! Knap hoor! Leuk dat jij je dochter en kleindochter op les hebt! Fijne reis straks!! Nog twee nachtjes!!

Dawn zei

Very sweet, another quilter in the family!
We all learn from every project. They seem to decide their own direction.
I love your quilt frame! It looks like mine.
Thank you for sharing!